15 najbardziej znaczących zmian, które dokonują się na rynku nieruchomości – część 2


Branża architektoniczna ulega ciągłej ewolucji we wszystkich obszarach: od technologicznych, przez społeczne, na prawnych kończąc. Z okazji 15-lecia naszej firmy przygotowaliśmy zestawienie 15 najbardziej znaczących zmian, które dokonują się na rynku nieruchomości. Dziś przedstawiamy kolejnych pięć.

https://www.propertynews.pl/wykonawstwo-i-uslugi/przemiany-w-swiecie-architektury-i-nieruchomosci-branza-stawia-na-zrozumienie-uzytkownika-i-nowe-technologie,104402.html

Artykuł - zmiany na rynku nieruchomości - Grupa RB

#6 Neuroarchitektura

Neuroarchitektura, choć wciąż jest stosunkowo młodą dziedziną nauki, już teraz zaczyna wyznaczać innowacyjne podejścia do projektowania. Oparta jest na odkrywaniu fizycznych, mentalnych, społecznych oraz duchowych potrzeb użytkowników projektowanych budynków. Inspiruje do poszukiwania nowych rozwiązań, które nie tylko są funkcjonalne, ale także wpływają na ogólny dobrostan ich użytkowników.

„Niezmiernie cieszy nas fakt, że projektując obiekty mieszkaniowe, inwestorzy coraz częściej otwierają się na koncepcję tzw. «zdrowych przestrzeni». Są one nam,  jako społeczeństwu, niezwykle potrzebne – szczególnie po okresie pandemii. Przykładem zastosowania neuroarchitektury w budownictwie jest m.in. koncepcja małych i przystępnych cenowo mieszkań połączonych z silnie rozbudowaną przestrzenią wspólną, np. pralnią czy siłownią na dachu. Takie projekty w znacznym stopniu sprzyjają integracji sąsiadów. Poczucie wspólnoty jest ważnym czynnikiem przy wyborze miejsca zamieszkania, co znajduje swoje odbicie w architekturze” – komentuje Sławomir Świderski, architekt w Grupie RB.

#7 Rewitalizacja

Jedną z coraz bardziej ograniczonych dla nas wartości jest przestrzeń. Ilość gruntów przeznaczona pod zabudowę maleje, dlatego na znaczeniu, szczególnie w obszarach miejskich, nabiera rewitalizacja.

O zmianach w planowaniu miast pisaliśmy już w ostatnim artykule. Współczesna urbanistyka wciąż szuka odpowiedzi na wyzwania współczesności, jakimi są: rozlewanie się aglomeracji, zarządzanie energią czy wymieranie ulic handlowych. Trend rewitalizacji przeciwstawia się powyższym problemom, proponując zmiany w pierwotnym przeznaczeniu danej nieruchomości. Duże galerie handlowe zmieniają się w obiekty o różnorodnym przeznaczeniu. Ich oferta zostaje poszerzona o nowe usługi, możliwości spędzania wolnego czasu i relaksu. Sklepy wielkopowierzchniowe spod jednej marki przekształcane są natomiast w retail parki z różnorodnymi najemcami.

„Takie modyfikacje wymagają od nas zmiany w myśleniu i podejściu do procesu projektowego. Doświadczenie, które zebraliśmy podczas przeprowadzenia 41 konwersji sklepów Tesco na Netto, pozwala nam podchodzić do tematów związanych z modernizacjami czy rewitalizacją z dużo szerszą perspektywą niż kiedyś” – komentuje architekt, Ewa Szpotowicz.

Neuroarchitektura, chronourbanistyka i rewitalizacja to pojęcia, które zaczynają definiować pracę architektów. U ich podstaw stoją obecne potrzeby ludzi i nowe wyzwania dla inwestorów.

„Jako biuro projektowe, musimy umiejętnie łączyć potrzeby użytkowników i cele kapitałodawców. Wyważanie tego zawsze szło nam dobrze. Cenię w naszym zespole to, że potrafimy łączyć rozwój biznesów naszych klientów z tym, co ważne dla ludzi” – dodaje Anna Brok, współwłaściciel Grupy RB.

#8 (R)Ewolucja handlowa w Polsce

Krajobraz miast w latach 90. wypełniony był tłocznymi targowiskami i barwnymi bazarami. Jednak szybko zostały one zastąpione przez falę hipermarketów i sklepów wielkopowierzchniowych. Konsumenci spragnieni nowości i mnogości marek, pokonywali kilometry w alejach galerii handlowych w poszukiwaniu wymarzonych produktów. Ponad 30 lat rozwoju rynku handlowego w Polsce wpłynęło na powstanie 16,2 miliona mkw powierzchni handlowej (Trei Real Estate , JLL, Parki handlowe i centra convenience nadal w fazie wzrostu, Real Estate Magazine).

Trend ten zaczął się mocno zmieniać w ostatnich latach. Pandemia pokazała nam, że duże galerie handlowe nie zaspokajają już naszych obecnych potrzeb. Zakupy możemy znacznie łatwiej wykonać dziś przez Internet z dostawą bezpośrednio do domu lub do gęsto zlokalizowanych punktów odbioru.

„Mocno zmienia się proporcja w obszarze obiektów handlowych. Udział w rynku dużych galerii spada systematycznie (z 89 proc. w 2000 r. do 74 proc. w 2010 r.) na rzecz mniejszych retail parków, wolnostojących magazynów oraz centrów convenience dedykowanych do codziennych, szybkich zakupów. Odzwierciedlenie tych statystyk dostrzegamy w naszej codziennej pracy. Niedawno zakończyliśmy trzy inwestycje typu convenience, tj. Saller Park w Lubsku, Saller Park w Lipniku, S1 Center w Złotoryi o łącznej powierzchni zabudowy 35,2 tys. mkw. Nasze zespoły projektowe pracują teraz na kilkoma kolejnymi” – dodaje Rafał Brok, współwłaściciel Grupy RB.

#9 PropTech

W ostatnich latach popularne stało się pojęcie PropTech, które zostało stworzone poprzez zestawienie słów „property” (ang. nieruchomości) oraz „technologies” (ang. technologie). Termin ten, w dużym uproszczeniu swoim zakresem obejmuje zbiór innowacyjnych technologii, skupionych wokół efektywności i wygody użytkowania nieruchomości.

Wiele z rozwiązań PropTech zwraca uwagę na zużycie energii oraz mediów, a także redukcję kosztów utrzymania obiektu. Wśród najciekawszych rozwiązań ostatnich lat możemy wymienić: inteligentne systemy do sterowania klimatyzacją, czujniki kontrolujące obciążenie dachu śniegiem, zautomatyzowaną obsługę recepcji, zarządzanie dostępnością miejsc parkingowych, gamę sensorów mierzących wilgotność powietrza czy stężenie CO2 oraz czujniki załadowania kontenerów i śmietników.

Narzędzia te wspomagają codzienną pracę zarządców i administratorów budynków, a także deweloperów i pośredników sprzedaży. Przede wszystkim służą jednak użytkownikom, którzy czerpią realne korzyści z polepszenia warunków bytowych.

#10 ConTech

ConTech (połączenie słów ang. „construction” oraz „technology”), podobnie jak  PropTech, stanowi obszar innowacji branży budowlanej. Jeszcze do niedawna te dwa terminy były uważane za synonimiczne, jednak tempo rozwoju technologii sprawiło, że zaistniała potrzeba ich wyodrębnienia. Czym się różnią? PropTech wspiera zarządców nieruchomości i jej użytkowników w trakcie eksploatacji obiektu. ConTech określa natomiast aplikacje i zaawansowane rozwiązania technologiczne, wykorzystywane przede wszystkim w trakcie realizacji projektu budowlanego. Przykładami rozwiązań z zakresu ConTechu są m.in. wysoce precyzyjne skanowanie 3D czy środowisko BIM, które umożliwia modelowanie informacji o budowli na każdym etapie projektu.

„Digitalizacja, praca w chmurze i dostępność z poziomu urządzeń mobilnych ułatwiają zaangażowanie w BIM wszystkich uczestników procesu projektowego. Dzięki temu możemy pracować na aktualnych wersjach projektu, precyzyjniej oszacować koszty, wyeliminować potencjalne kolizje już na etapie projektowym, a także zmniejszyć ryzyko opóźnień w trakcie realizacji inwestycji” – komentuje Rafał Brok.